tirsdag 31. juli 2012

Gathering stripes


Har lenge tenkt å strikke gathering stripes av Veera Välimäki.  Tenkte at det måtte være perfekt feriestrikk, med masse glattstrikk, og hadde planer om å strikke den innomellom andre prosjekter.  Da jeg hadde begynt greide jeg ikke å legge det fra meg. Stripestrikk har en sånn innvirkning på meg.. Bare EN stripe til.. Og sånn går timene.
Hadde lyst å strikke den i samme garnet jeg strikka korrigan til frøkna i. Syns det er et herlig garn med fine meleringer. Fikk desverre to nøster blått som var ganske ulike, så måtte strikke to rader fra hvert nøste hele genseren for ikke å få for stor kontrast etter å ha bytta nøste.
Jeg må si jeg likte virkelig dette mønsteret. Den høye og vide halsen gjør at den ser litt tøff ut samtidig som den varmer godt. 
Har funnet ut at tynne ullgensre blir mest brukt her i huset, så må lage noen flere før vinteren kommer. 
Genseren skal egentlig strikkes ganske løst, men siden jeg ikke liker slappe masker, la jeg opp i størrelse 10 år, og med pinne nr 3. Og den kunne ikke vært mindre! 
Gikk med nesten to nøster blått(impressionist sky), og nesten et halvt grønt(lettuce) malabrigo sock.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd, og det er mottageren også.
Som han sier:
 "mamma, du strikke te mæ for at du e såå gla i mæ "
Og det er jo helt sant:)

Nå har jeg fått lyst å strikke en genser til meg selv av dette garnet, syns buckwheat av samme designer som gathering stripes er så fin. Tror jeg må bestille inn noen nøster, er lenge siden jeg har strikka til meg selv:)




Ha en fortsatt fin sommer :)


Edit:
Etter en liten oppussing av bloggen forsvant desverre det siste innlegget mitt, og jeg måtte derfor poste det på nytt :)

8 kommentarer:

  1. Veldig fin til gutten! Nydelige farger i Malabrigo!

    Har nettopp strikket den i alpakka (men den er sendt i posten til mottager, altså ikke bloggbar ennå) og skulle heller valgt et garn som du har valgt, for kragen ble veldig slapp i alpakka.

    SvarSlett
  2. Oioi, så fin den ble i spreke farger! Digger den! Og malabrigo er jo en drøm. Stemmer for at du strikker noe til deg selv i de garnet også! (0:

    SvarSlett
  3. Flott genser og kjekk modell.
    Ble litt glad da jeg leste det med liten skrift om at du måtte poste innlegget på nytt. Trodde et lite øyeblikk at jeg blitt litt sprø og veldig glemsk :-)

    SvarSlett
  4. Finfin genser! Jeg er akkurat lik når det kommer til stripestrikk - bare én til!!

    SvarSlett
  5. kjempefin genser og for en sjarmerende gutt:) jeg jobber som frisør og hver gang jeg ser en slik hårfarge smelter jeg,skulle ønske at det hadde vært min hårfarge men jeg må innse å være en gråmus :)

    SvarSlett
  6. Å fytti, den blei fin til den flotte herren!

    SvarSlett
  7. Nydelige farger, så fint med det melerte garnet!
    Strikker også på denne, i alpakka, men skulle gjerne prøvd den i ullgarn også.
    Tror det blir bedre...jaja,
    Det får bli en annen gang.
    Super match med hårfargen ;o)

    SvarSlett